17 februari – To TUBIE or not to TUBIE

Had al een aantal keer een gemiste oproep van een ‘no caller ID’ dus vermoede al dat het ziekenhuis me probeerde te bellen maar kon me niet zo goed bedenken waarom. Meestal weet ik precies wanneer ze me gaan bellen dus mis ik geen oproep op mijn telefoon omdat terugbellen dus lastig is met een ‘no caller ID’. Nu had ik de dame van de VU even kort aan de lijn op vrijdagmiddag maar had helaas geen tijd haar langer te woord te staan. Ze zou me maandagochtend terug bellen. Haar vraag was of ik mee wil doen met het TUBIE onderzoek voor vrouwen met milde endometriose.

Met de TUBIE studie (Trial on Uterine Bathing before IVF/ICSI in patients with mild Endometriosis) wordt onderzocht of het oprekken spoelen van de baarmoeder door middel van een gel echo (GIS) vóór het starten van een IVF/ICSI behandeling voorafgaande aan IVF/ICSI een positief effect heeft op het ontstaan van een zwangerschap bij vrouwen met minimaale tot milde endometriose (endometriose graad 1 tot 2). Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat zwangerschapskansen verhoogd zijn na het verrichten van een kijkonderzoek van de baarmoederholte (hysteroscopie), waarbij vocht in de baarmoeder wordt gebracht. Verondersteld wordt dat dit effect het gevolg is van minimale beschadigingen van het baarmoederslijmvlies (endometrium) die ontstaan bij het spoelen van de baarmoeder. Hele lichte beschadigingen van aan het oppervlak van het baarmoederslijmvlies leiden tot het aantrekken van bepaalde cellen, welke het slijmvlies stimuleren om uit zicht te herstellen en uit te groeien, wat dit is nodig is voor een goede innesteling. Deze lichte beschadigingen kunnen ook ontstaan door het de baarmoeder te spoelen met gel (de zogenaamde gel/GIS -echo). Dit is een weinig belastende behandeling die poliklinisch verricht kan worden in de aanloop op een IVF behandeling. Bron: VUmc

Heb er even over nagedacht en met mijn vriend overlegt en besloten mee te doen, je weet niet zeker of je ook echt met het onderzoek mee doet daar 50% in de controlegroep zit en je dat dus niet weet. Hopelijk zit ik in de groep die daadwerkelijk aan het onderzoek mee doet maar mocht dat niet zo zijn dan hoop ik natuurlijk dat het mee doen andere vrouwen zal helpen.

Leave a Reply

