4 mei – Dodenherdenking

Het blijft altijd een bijzonder moment de 2 minuten stilte. We hebben net 10km hardgelopen en zitten voor de televisie naar de ceremonie op de dam te kijken. Ik vind het goed dat we in Nederland nog steeds 2 minuten stilte houden. Ik denk misschien wat minder aan de slachtoffers van de tweede wereldoorlog en meer aan de toekomst. Ik hoop dat wij en onze kinderen niet zo’n oorlog mee hoeven te maken. Als ik kijk naar de oudjes op televisie word ik overmand door emoties, zij zitten of staan daar nog fier op de dam, vol trots. Zij hebben de tweede wereld oorlog meegemaakt en overleeft en elk op zijn manier een bijzondere bijdrage geleverd aan de oorlogsstrijd en zijn bevrijding. Ik vraag mij af of ze de oorlog nu weer herleven of dat ook die herinneringen en gevoelens slijten met de jaren? Slijt het verdriet van degene die zijn missen? Slijt de angst die zij hebben gehad tijdens de oorlog of slijten dat soort dingen misschien wel nooit?

Leave a Reply

