15 juni – Tennissen met gedachtes

Ik denk dat Yoga me best wel kan helpen. Het helpt me ontspannen en de oefeningen zijn prettig om te doen. Maar vind het soms nog wel moeilijk om mijn negatieve gedachtes onder controle te krijgen. Wat ik tijdens de yoga cursus heb geleerd is om positieve tantra’s te zeggen tijdens de 4 windrichtingen groet en om niet te zeggen “ik geloof in een toekomst met z’n drietjes en in een toekomst als moeder” maar dat je beter kunt zeggen: “Ik verkies te geloven in een toekomst waar wij met zijn drietjes zijn”. Dan kan het duiveltje op je schouder minder makkelijk gaan zeuren. En dat duiveltje dat zit er hoor, ik zie haar naar me grijnzen maar daar ga ik wat aan doen. Ik ben de negatieve gedachten gaan weg tennissen. Ik heb dit niet echt verzonnen of zo het gebeurde me op een gegeven moment gewoon en toen dacht ik wat een goed gevoel dat ga ik blijven doen. Hoe gaat dat dan zul je je afvragen?

Bijvoorbeeld: Ik sta onder de douche en denk aan een feestje in juli, ongeacht wat ik wil denken, denk ik wanneer ik weer naar het ziekenhuis moet omdat het niet gelukt is. Maar dat wil ik helemaal niet denken want dan ga ik er vanuit dat het niet gaat lukken. Dus ik ben begonnen met deze negatieve gedachtes weg te tennissen. Dus door actief te denken: dit wil ik niet denken, maak ik een tennis beweging om de negatieve gedachte zo snel mogelijk uit mijn hoofd te verwijderen. Het voelt goed om een actieve actie te doen bij iets wat je niet wilt voelen of denken. Dan is het net alsof het echt weg gaat en is in ieder geval (eventjes) uit mijn hoofd.

One thought on “15 juni – Tennissen met gedachtes

  1. Pingback: 2 oktober – Van Negatief naar Positief | Als kinderen krijgen niet vanzelf gaat

Leave a Reply

