21 juni – Langste dag

Het is de langste dag van het jaar. In Zweden word het Midzomerfeest gevierd. Hier alleen maar 1 bonk stress. Sinds donderdagavond licht roze afscheiding en sinds vrijdag bruine afscheiding dit betekent meestal niet veel goeds. Vaak, eigenlijk altijd, is dit de aankondiging van mijn menstruatie. Het is wel wat vroeg want zou pas komende woensdag ongesteld moeten worden volgens mijn eigen cyclus. Maar je weet het nooit in dit proces en het gaat nooit zoals je gedacht had. Vrijdag voelde ik me helemaal niet goed, was verdrietig van de voortekenen en op de fiets naar kantoor voelde ik me steeds slechter, eenmaal aangekomen op kantoor was ik zo duizelig en misselijk dat ik er even bij moest gaan liggen. Mijn collega’s kijken me bezorgd aan maar na een tijdje gaat het gelukkig wel weer, behalve dan nog steeds verdrietig en nog meer bruine afscheiding (sorry voor deze details, maar daar draait het in dit proces nou eenmaal om).

Gisteren wat doelloos en verdrietig door de stad gedwaald met vriendlief. Totaal niet aanwezig en op alles wat vriendlief zegt plaats ik een cynisch opmerking. Het gaat niet goed, ik ben boos en verdrietig, waarom wil het ons nou niet lukken. Hebben wij dit niet verdiend, een kindje krijgen? Ik ben bezig met mijn lichaam optimaal in vorm te brengen en ben daar ongeveer een klein 2 maanden mee bezig, en het voelt goed! Maar ze zeggen dat je minimaal 3 maanden nodig hebt dus wellicht is het voor deze keer nog te vroeg.

Maar gek genoeg moet ik vandaag concluderen dat het nog steeds niet heeft doorgezet en dat is toch wel raar. Normaal gesproken begint de menstruatie 24 tot 36 uur na de eerste verschijnselen. Ik word heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop. Moet/Mag ik nu weer hoop krijgen of stel ik de teleurstelling nu alleen maar uit? Ik mag woensdag (pas) voor de bloedtest komen dus moet echt nog even wachten. Durf niet te beloven dat ik mezelf kan bedwingen te wachten tot woensdag, misschien word het toch een thuistest. Stijf van de spanning toch maar proberen te ontspannen. Ik sluit deze avond af met een yoga sessie in de hoop dat ik daarna de slaap kan vatten.

Leave a Reply

