25 november – Zelf dokteren

Moeilijk onderwerp “Zelf dokteren”. Als je op internet gaat zoeken dan weet je dat je allemaal dingen gaat vinden die je misschien liever niet zou weten. Maar mijn probleem met onze diagnose van onverklaarbare verminderde vruchtbaarheid is dat ik nietgeloof in dit onverklaarbare. Het kan niet zo zijn dat er geen aanwijsbare reden is voor onze (mijn) verminderde vruchtbaarheid. Misschien willen ze in Nederland hier niet voldoende onderzoek naar doen, misschien kan de wetenschap nog niet alles, kan zijn. Maar als ik dan op televisie zie dat we een 3D printer gaan ontwikkelen die zo klein is dat deze in de baarmoeder een openruggetje kan dichten, dan denk ik jeetje wat mooi en ik denk ook er word wel erg gemakkelijk gezegd dat men (de wetenschap) simpel weg niet weet waarom wij zogenaamd onverklaarbaar verminderd vruchtbaar zijn.

Dus dan ga je toch maar een beetje zelf dokteren. Ben nu al een tijdje aan de kinderaspirine, een bevriend stel heeft hier volgens eigen zeggen baad bij gehad en aangezien zij zelf ook nog gynaecoloog is, ben ik het maar gaan proberen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het niet (bij iedereen) helpt. Tevens ben ik progesteron creme aan het proberen. Vriendlief zeg het al langer maar ik heb veel last van acne/puistje tijdens mijn cyclus rond de menstruatie en rond de ovulatie. Tijdens het slikken van de pil en toen ik zwanger was had ik hier helemaal geen last van. Dus dat lijkt ons een aanwijzing dat er wellicht iets niet helemaal goed zit in mijn hormoonspiegels. Volgens het ziekenhuis is dit allemaal onderzocht en is er niks aan de hand en zeggen puistjes helemaal niks. Maar ik weet nog goed dat de huisarts destijds zei:”Meisje hier groei ja vanzelf overheen”, ik ben f*cking 33 dan zou ik er nu toch wel eens overheen gegroeid moeten zijn?! En ik moet zeggen sinds ik de progesteron creme gebruik ik mijn gezicht een stuk rustiger lijkt. Ik slik ook al een tijd Vitex Agnus Castus, dit zou ook bevordelijk werken voor het op orde krijgen van je hormoonspiegels en hopelijk ook de innesteling. Misschien wil ik ook graag de voordelen van dingen zien maar ik vind het gewoon heel erg moeilijk om lijdzaam af te wachten tot de sterren ons een keer gunstig gezind zijn.

Waar ik nu wel mee worstel is of ik niet teveel tegelijk doe. Graag zou ik hierin begeleid worden. Maar in het ziekenhuis staan ze hier niet open voor. En zoals bij Accupunctuur had ik niet het gevoel dat ik niet echt goed begeleid werd en voelde het als geldklopperij. Daar linkt het zelf dokteren natuurlijk toch al snel aan. Je wilt heel graag iets en wil daar best voor betalen dus dan ben je al snel een gewillige slachtoffer voor het proberen van allerlei (dure) middelen die je mogelijk kunnen helpen.  Ik heb nog niet de beste strategie gevonden om hier mee om te gaan, dus tot die tijd ben ik nog even aan het zelf dokteren naast het echte dokteren in het ziekenhuis natuurlijk.

Leave a Reply

