3 januari 2016 – Hoe gaat het met jullie?

Via via krijg ik te horen dat het moeilijk is om aan ons te vragen: “Hoe gaat het met je, jullie?” In eerste instantie was ik hier een beetje boos over. Hoezo is het moeilijk om aan ons te vragen hoe het met ons gaat?! 

Maar naar mate ik hier wat langer over nadenk begrijp ik nog steeds niet waarom het lastig is om deze vraag aan ons te stellen maar begin ik wel beter te begrijpen waarom mensen dat dus soms niet aan ons vragen. Ik heb me het afgelopen jaar al vaker afgevraagd waarom mensen niet even vragen hoe het met ons/mij is.

Waarom het moeilijk is vind ik lastig te begrijpen. Misschien omdat het antwoord niet bevredigend zal zijn. Misschien omdat je dat niet hoort te vragen bij prille zwangerschappen (alleen zijn wij dus nooit zwanger). Misschien omdat het een antwoord geeft wat de desbetreffende persoon niet genoeg kan begrijpen, om diverse redenen. Misschien omdat ze bang zijn om ons te kwetsen. Misschien omdat het onderwerp nog steeds een taboe is. Misschien omdat wij er niet altijd even makkelijke over kunnen praten, zeker in het begin niet.

Ok, als ik het zo opschrijf begin ik het misschien een klein beetje te begrijpen. Ookal vind je het moeilijk blijf alsjeblieft aan ons vragen hoe het met ons gaat, soms zullen we uitweiden over het onderwerp en soms niet. Wil je graag weten hoe het met onze onvervulde kinderwens is dan mag je dat altijd vragen. Liever vragen met een misschien wat pijnlijk antwoord dan niet vragen.

Leave a Reply

