14 februari – Geen moeder

Ik voel me geen moeder van mijn 2 mislukte zwangerschappen. Sommigen vrouwen voelen zich dat wel, misschien zijn die ook echt moeder geworden. Ik dacht eigenlijk dat ik mijn eerste miskraam wel redelijk verwerkt had. Er was tenslotte niks, ja ik ben even zwanger geweest maar er was geen hartje, dus er is nooit iets geweest, dus is er ook niet veel om te verwerken.

Recent ben ik gaan praten met een psycholoog. Dit was toen ik gedachtes begon te krijgen dat ik misschien niet meer wil leven als mijn toekomst kinderloos blijft. Dit zijn natuurlijk vlucht gedachtes, zo zou ik ook graag gewoon mijn baan opzeggen en op wereldreis gaan voor onbepaalde tijd. Vluchtgedachtes. Maar volgens het ziekenhuis en mijn vriend misschien tijd om eens professioneel met iemand te gaan praten.

Tijdens deze gesprekken keken we ook terug naar mijn miskraam, ik dacht eigenlijk dat dit een redelijk simpel gesprek zou worden. Ja ik was zwanger en nee het is niet goed gegaan, dat wisten vanaf het eerste moment toen het HCG niet goed was, dus heb me daar ook niet veel aangehecht en dus heb ik dat verwerkt. Maar dat is geloof ik toch niet zo. Kort na onze miskraam is mijn schoonmoeder overleden en was er ook niet veel tijd om de miskraam te verwerken maar naar mijn idee was dat ook niet nodig. Nu een half jaar later merk ik dat er nog veel pijn en verdriet van de eerste miskraam zit. Toen dacht ik dat ik zwanger was van een tweede embryo maar dat bleek toch ook niet zo te zijn. Deze miskraam doet veel meer pijn, deze had me zoveel meer hoop gegeven. Hoe groot is de kans dat het twee keer achter elkaar mis gaat. Ik ben tenslotte onder de 35 en 1 op de 10 eindigt dan in een miskraam. En die hebben wij tenslotte al gehad, maar helaas het lot is ons niet gunstig en we krijgen alsnog een miskraam. Deze miskraam verloopt moeizaam en doet ons veel verdriet. In plaats van dat het me meer hoop geeft zoals de vorige keer. We waren toen verder dan we ooit geweest waren namelijk een keer zwanger. Deze geeft minder hoop, ja we waren weer zwanger dus dat kan lukken maar weer geen kloppend hartje en de vraag is of ons dat ooit gaat lukken. De hoop is dus minder geworden terwijl we ons deze keer, samen, meer op onze toekomst hadden gefocust. Het is zo zuur en er zijn geen woorden die dit kunnen verzachten.

Ik voel me dan ook geen moeder van twee mislukte embryo’s, zonder hartslag voelt het toch niet alsof het echt geleefd heeft. Al is de hoop en de droom niet minder geweest.

Het doet pijn, voor de buitenwereld onzichtbare pijn, maar het doet zo veel pijn. Ons verdriet is zo groot dat ik niet goed weet wat ik er mee moet. Vriendlief probeert sterkt te zijn en er voor me te zijn maar hoe weet hij ook niet. Hij blijft herhalen dat we moeten blijven praten en dat het goed komt. Wat er dan goed komt weet hij ook niet, denk ik. En hij probeert me op te vrolijke (lukt soms) en zorgt ervoor dat ik niet cynisch word, beide erg belangrijk. Ik hoop dat we het redden samen, ik zou niet graag met mij zijn op dit moment. Maar zonder hem kan ik niet. Vraag me regelmatig af waarom hij nog bij mij blijft, bij een andere vrouw kan hij zo een kind maken, maar misschien is het kind voor hem niet het belangrijkste of wil hij heel graag een kindje met mij. Ik hoop dat ik snel weer een beetje de oude word want dit is voor hem ook niet te doen.

2 thoughts on “14 februari – Geen moeder

  1. Hey Marielle, toen ik vorige week begon te huilen bij de huisartse, raadde zij me rhodiola aan, een plantaardige serotonineverhoger. Je moet het maar een googlen, klinkt veel belovend. Ik ben dat nu 5 dagen aan het nemen en ik voel me al opmerkelijk beter. En het zou ook gunstige effecten op de vruchtbaarheid hebben. Misschien kan jij er ook iets mee? Ik leef met je mee… Veel moed

    Like

Leave a Reply

