28 februari – Moede(r)loos

Moedeloos word ik ervan van het Moederloos zijn. Volgens mijn psycholoog heb ik een groot moedergevoel en dat ik hier gezegend mee mag/moet zijn. Het betekent ook dat mijn verdriet alleen maar groter word naar mate ik moederlozer blijf. Zij zegt dat ik iets met mijn grote moedergevoel moet gaan doen ook als ik geen moeder wordt.  Denk dat ze daar misschien wel eens gelijk in kan hebben, maar wat dat dan is of wat dat kan zijn dat weet ik niet.

Het kan van alles zijn maar ik denk niet dat het adoptie of pleegzorg gaat zijn. Op dit moment heb ik daar geen warme gevoelens bij, ik weet niet of dat komt doordat mijn eigen kinderwens zo groot of dat het iets anders is. Ik weet niet of ik wel wil zorgen voor andermans kind, iemand anders zet een kind op de wereld en ik kan dan het ‘puin’ gaan ruimen om het later weer terug te ‘geven’ aan de echte moeder. Voor het kind zou het misschien wel een wereld van verschil zijn maar voor mij weet ik het nog niet. Ik bekijk het wellicht wat Zwart-Wit daar ben ik me terdege van van bewust. Zoals ik zei ik heb daar op dit moment nog geen warme gevoelens bij. Waar ik dan wel mijn moedergevoelens in kwijt ga raken dat weet ik nog niet, maar het is fijn om me dat te beseffen dat ik dat heb en dat ik daar iets mee kan/moet gaan doen. Dat hoef ik niet nu uit te zoeken maar dat komt vast met de tijd. Komt tijd komt raad? Ik hoop het want makkelijk vind ik het allemaal niet.

Leave a Reply

