20 maart – Ieder huisje zijn kruisje

Vriendlief zegt het wel vaker: “Ieder huisje zijn kruisje”.  Toch lijkt het vaak alsof het bij andere ‘gewoon’ goed gaat. Maar dat blijkt toch achter de schermen niet altijd het geval. Vandaag kreeg ik via de app te horen dat het niet goed gaat met de vrouw van een van mijn vrienden. Ze kamp met depressies en zal daar nu voor opgenomen worden. Ze gaan een moeilijke tijd tegemoet en ze hebben er al een pittig tijd opzitten. Toevallig zei ook hij op de app dat ieder huisje zijn kruisje heeft, iedereen krijgt zijn portie in het leven vroeg of laat.

Soms zet andermans problemen je eigen probleem weer in perspectief.  Soms voel ik me heel zielig en denk ik dat ik het heel zwaar heb. Zeker 2015 kunnen we zeggen dat we geen makkelijk jaar hebben gehad maar als ik dit dan weer hoor dan denk ik  dat we ons nog best aardig redden. Ja ik heb hier en daar wat psychische hulp nodig en heb een psycholoog ingeschakeld, maar we houden ons staande en het overleven gaat ons nog best aardig af, met zijn ups en downs natuurlijk. Mijn psycholoog zei van de week tegen mij, je houdt je toch wel staande ondanks alles, je bent niet thuis gaan zitten, je bent toch elke dag maar weer naar je werk gegaan en naar sociale dingen. Toen ik thuis kwam en er over nadacht vond ik dat indirect toch wel een compliment. Ik hou me inderdaad nog steeds staande, al voelt het soms niet zo. Soms voelt het alsof ik instort en het niet meer aankan. Na een paar dagen weet ik mezelf vaak wel weer te herpakken. Maar toch ga ik niet altijd naar sociale dingen en ben ik soms ook wel wat minder aanwezig op werk. Maar het gaat. Ik hoop dat ik dat vol blijf houden, met wat hulp. Ben eigenlijk wel trots dat ik hulp ben gaan zoeken. Blijf liever staande met wat hulp dan ten onder gaan in mijn eigen kracht. Het process zal ons gaan leren tot hoe ver we kunnen gaan en hopelijk kan ik op tijd zeggen tot hier en niet verder zodat ik staande kan blijven. Dit laatste is wel moeilijk.

Leave a Reply

