4 augustus – Vertrouwen

Vertrouwen krijgen en houden. Moeilijk dat vertrouwen. Ik zie het nog steeds bij mijn moeder en mijn vader, er is bij beide kanker geconstateerd in 2014, bij de een wat heftiger dan bij de ander, het gaat momenteel goed met hen. Vooral mijn moeder heeft echt een klap gekregen van de kanker. Ze hoeft niet meer terug te komen voor onderzoeken en dit maakt haar onzeker, zij moet nu gaan vertrouwen op haar lichaam. Dat haar lichaam haar  niet weer in de steek gaat laten. Ze moet nu vertrouwen op de signalen die haar lichaam haar geeft. En dit laatste is heel moeilijk, want je bent bang dat je niets voelt en tegelijkertijd ga je juist van alles voelen. Dit is ook in mindere maten natuurlijk, waar ik door heen ga is niet levensbedreigend, maar de vergelijking is wel te maken. Je bent al meerdere keren teleurgesteld door je lichaam dus waarom zou je haar vertrouwen maar tegelijkertijd kun je niets anders dan haar vertrouwen want met wantrouwen kom je ook niet verder. Je probeert de signalen op de pakken maar door er zo op de focussen is het soms moeilijk om de signalen niet te verwarren met gewone dingen die je anders ook probeert te voelen. Ik probeer bij te houden wat ik voel zodat ik het een volgende keer kan herkennen maar dat lukt niet goed. Het is toch elke keer weer anders, het enige signaal wat heel helder is, is het rode monster. Wat soms rozige is en soms bruin maar in the end altijd Rood. En ik kan je vertellen het was al nooit mijn lievelingskleur maar nu zeker niet meer. Ondanks mijn voornemen om in het hier en nu te blijven is het toch moeilijk om af te wachten en vertrouwen dat het Rood niet komt. Mijn hoop is groot en soms heel even durf ik te dromen van een toekomst met een kindje van ons samen, een toekomst waar ik mama zal zijn. Maar probeer dan toch weer snel terug te keren naar het hier en nu, dag voor dag.

Leave a Reply

