26 september – Afscheid

Met de komst van het ene is nu ook afscheid gekomen van het andere. Ik heb voor nu mijn laatste gesprek bij mijn psycholoog gehad. We hebben verschillende sessie gehad van februari tot en met nu, in het begin wat frequenter dan aan het eind. We hebben van alles besproken maar het meeste gerelateerd aan mijn kinderwens en onze ongewenste kinderloosheid. Ik heb veel geleerd over me zelf en over het leven. Ik heb geschreven, gemediteerd en geschilderd en het zijn de handvatten die ze me gegeven heeft die ik goed kon gebruiken en ook in de rest van mijn leven nog kan gebruiken. Het is bijzonder dat met de komst van deze kleine (als alles goed blijft gaan, ik weet het) ik dit hoofdstuk nu een beetje kan afsluiten. Het is niet zo dat alle pijn meteen weg is gegaan maar elke echo en elk signaal dat het goed zit zorgt voor een verzachting van de pijn.

Ik zei nog tegen mijn psycholoog ik mis misschien wel een beetje mijn boosheid. Niet dat ik het boos zijn op zich mis maar misschien de explosiviteit, de passie die daarin zit. Omdat ik het nog niet van de daken durf te schreeuwen, omdat ik nog niet onvoorwaardelijk blij kan zijn, omdat ik nog steeds angst en nachtmerries over miskramen heb, mis ik misschien de explosiviteit die blijheid ook met zich mee kan brengen maar op dit moment zit ik even tussen beiden. Dus misschien is het tijd om het van de daken te gaan schreeuwen. Ik denk dat ik het volgende week op mijn werk ga vertellen, spannend!

Leave a Reply

